LED forlygte 10W lysdiode sammenlignet med 35W halogen pære Jeg er ellers tilhænger af originalitet når det drejer sig om klassiske Vespa scootere. Men mange veteranscootere kan ikke leve op til nutidens krav om lygteføring, især ikke hvis man som jeg bruger Vespa'en som transportmiddel hele sommeren. Alle
mine øvrige elektriske småpærer er allerede erstattet af
lysdioder, ligesom det er tilfældet på de nyere biler. Nu er tiden så kommet for mig til at undersøge om lysdioder (LED, Light Emitting Diode) også vil kunne anvendes som hovedlys i forlygten. Her kræves jo meget højere lysstyrke end til f.eks. en baglygte. Det startede, da jeg blev opmærksom på en særlig lysstærk LED fra firmaet Seoul Semiconductor (ja, det ligger i Korea). Jeg besluttede at undersøge, om den var stærk nok til at kunne anvendes som ekstra fjernprojektør til mit daglige sommertransportmiddel, min PX177, som jeg ofte kører med på landeveje i mørke. Det er foreløbigt endt med en lygte der minder om en stavlygte uden batterier, ca 50mm i diameter. Dioden er monteret på en køleplade som skal aflede varmen, og en reflektor som samler lyset i en smal stråle, måske velegnet til ekstra fjernlys. Foreløbigt har jeg dog kun kunnet afprøve den i min snedækkede indkørsel. LED'en drives af en elektronisk omformer som sørger for en konstant strøm på 2,6Amp til dioden. Omformeren kan forsynes med valgfrit AC eller DC ved både 6 eller 12V. Effekten er ca 10W. Den kan så tilsluttes direkte over den normale forlygtepære på AC, eller på 12V fra batteriet. De nærmere omstændigheder af dette vil blive prøvet når det igen bliver forår. Min PX forlygte er i forvejen opgraderet til 35W halogen, hvilket slet ikke er dårligt. Alligevel er LED'en kraftigere i en meget smal lysstråle, som dog endnu ikke kan erstatte lysspredningen fra en lygte. Men så er effektforbruget også væsentligt mindre. En endnu bedre anvendelse ville være, at kunne erstatte de gamle 6V/25W pærer direkte. Det bliver et fremtidigt projekt! Jan Haugsted |