Scooterens dag 2011
Dagen hvor Team Vespa "besøgte" Italien på Axeltorv.

Som traditionen er for Team Vespa, afholdes "Scooterens dag" d. 1. juli, med mødested på Axeltorv, hvor alle scooter mærker er inviteret til at deltage i arrangementet. Ingen af deltagerne anede på forhånd, at dette års "Scooterens dag" skulle blive af en noget anderledes karakter end traditionen ellers har dannet precedens for.

Lidt før mødetidspunktet kl. 18:00 forsøgte de første deltagere at rulle ind på Axeltorv, men det var mere eller mindre umuligt, idet pladsen var fuldstændig "okkuperet" af en masse telte og scener fra Italien, under det fælles reklame slogan: "Magic Italy in tour -Italy visits you" (Magiske Italien på tur - Italien besøger dig), det hele sponseret af det italienske Turistministerium og Landbrugsministerium. Sluttelig fandt vi dog en lille "plet" ud mod Paladsteatret, hvor der var plads til vore Vespaer udenfor den italienske "grænse". Her havde to af vore svenske Vespa venner fra Helsingborg allerede fundet plads til deres GTS Vespa. Super at de ville tage turen over Sundet og hilse på os i København.

Men tilbage til det "okkuperede" Axeltorv, vi kontaktede nu vore italienske "gæster", for at forsøge at få en lidt bedre plads på selve pladsen, men der stødte vi ind i total afvisning, Italienerne havde lejet pladsen af kommunen, og ville ikke have en Scooter klub til at "fylde op" på pladsen, når de havde betalt for at have pladsen til rådighed. Surt show, og det var der tilsyneladende ikke noget at gøre ved. Men så ankom Johnny, og han valgte at trække sin ET3’er ned igennem hele menageriet med kurs mod de øvrige deltagere, og han kunne åbenbart et eller andet trick med italienerne, for nu fik ledelsen af "Magic Italy in tour" pludselig øjnene op for, at det var en Vespa klub, der havde spurgt om lov til at parkere på selve pladsen, og så fik piben en anden lyd, hvilket betød, at vi blev opfordret til at parkere vore Scootere i en halvcirkel lige foran scenen, hvor 3 italienske Pizza artister kort efter, skulle optræde. Vi blev på en måde pludselig "statister" i Pizza showet, det er ikke "småting" Team Vespa bliver involveret i på turene.

1.jpg (160929 byte) 2.jpg (145510 byte)
Til slut parkering i centrum af "Magiske Italien".
3.jpg (651491 byte)

De Italienske Pizza artister i "fuldt sving", at holde en Pizzabund med en diameter på 1,2m flyvende er virkelig "Pizza akrobatik". Dette foto er indfanget af Lilli på hendes mobiltelefon, mange tak for dette pletskud.

Mange Turister og deltagere havde travlt med at fotografere os sammen med artisterne og se deres flotte show, hvor Pizzadejen blev kastet rundt i alle mulige og umulige faconer akkompagneret af "La Donna mobile", og den dansktalende konferencier’s ivrige opfordringer til at klappe med og vise lidt dansk temperament, jo der var sandelig "italiensk underholdning". Som en slags kompensation for den afvisende adfærd i starten, blev der budt på en gratis espresso til alle Vespa kørere, samt udleveret et lille, fint forarbejdet stykke "køkkenredskab" med huller, som kan bruges til at bestemme, hvor stort et bundt Spagetti, der skal bruges for at lave et måltid til henholdvis. 1, - 2, - 3 eller 4 "standard" personer. Ganske fikst fundet på. Det blev en morsom oplevelse at være med i "Italien besøger dig".

4.jpg (137511 byte)
5.jpg (46180 byte)
6.jpg (146908 byte)
"Spagetti måler" og Espresso fik vi med i købet. Kaffe og kage med Vespasnak, en god afslutning.

Da Pizza showet var overstået efter godt en halv time, var det tid at lufte Vespa'erne og vi fandt vejen omkring Kastrup Lufthavn med det sædvanlige "uforklarlige", motorstop under indflyvningen til Bane 22, hvor vi fik et kig på en Airbuslanding, inden vi selv landede ved Dragør Havn og nød en kop kaffe og en kage på en Havne Cafe og samtidig fik "en god portion Vespasnak", inden vi drog hver til sit.

I øvrigt havde vi en politi patruljevogn "lige i hælene" på den lange strækning mellem Kastrup Lufthavn og Dragør, og på den strækning kørte alle eksemplarisk og overholdt færdselsloven til punkt og prikke. Lidt heldigt for en vis person !

Alt i alt blev det en helt anderledes "Scooterens dag" end vi havde planeret og er vant til, men heldigvis en meget positiv oplevelse at møde det glade, Italienske turistfremstød på Axeltorv.

Fotos og tekst Lilli, Freddy og Ove.