Vespa teknik Rally 200 CDI replacement (in english only) Her er siden for
de teknisk interesserede Har du restaureret en gammel
Vespa? Få din historie her! Kan lysdioder
erstatte forlygtepærer? GS150 med LED lys. Se hvordan her. Har du problemer med din forhjulsbremse? Her er nogle erfaringer du måske kan bruge. Forhjulsbremsen på en Vespa lider under, at kablet af kosmetiske grunde skal være skjult inde i styret. Jeg har opdaget, at en uforholdsmæssig stor del af det tryk du påvirker bremsehåndtaget med, "forsvinder" i friktionen i kablet fordi det slår nogle sving ned igennem styr-stammen. Men lad os først se på nogle typiske resultater af brug af håndbremsen: 1. Styret dykker nedad når der bremses. Når forhjulet bremses dykker scooteren ned idet fjederen sammenpresses. Dette er en normal fysisk reaktion og kan ikke undgås. Hvis fjederen er unormalt svag er dykket naturligvis voldsommere. De ældre modeller er værst til at dykke, men der findes fjedre på markedet som er 30% kraftigere, og de kan anbefales. 2. Bremsen "hugger" op og ned i takt med hjulets drejning. De fleste Vespa'er gør dette mere eller mindre. Årsagen er, at bremsetromlen ikke er perfekt rund. Løsningen er en afdrejning af bremsefladen i en drejebænk, men det kan være en besværlig operation at få tromlen spændt op så den løber nøjagtig som i virkeligheden. Men jeg har gjort det, og det hjælper! 3. Bremsen blokerer pludseligt og voldsomt. Bremsekablet er for kort. Når bremsningen begynder sammentrykkes fjederen og forhjulets svingarm drejes. Ved denne drejning øges afstanden som kablet skal nå, og hvis det ikke er tilstrækkeligt langt spændes kablet, hvorved svingarmen drejes endnu mere og kablet spændes endnu mere. Resultatet kan blive en særdeles voldsom blokering af bremsen. Løsningen er at forlænge kablet i den nedre ende så det sidder i en pæn stor bue. Måske vil det være tilstrækkeligt at trække evt. overskydende kabel fra styret ned til hjulet. 4. Bremsevirkningen er svag selv ved kraftig påvirkning af håndtaget. Friktionen i kablet er stor fordi det skal slå nogle ret skarpe knæk, dels oppe i styret, og dels i den nedre del af styr-røret. Jeg har søgt efter kabler af en højere kvalitet med mindre friktion, og fundet et fabrikat som hedder Jagwire fra Taiwan. De laver teflon-forede kabler til cykler og sådan et fandt jeg i en af de dyre cykelforretninger. Kablet kostede næsten 300Kr og så var det endda for tyndt til brug på en Vespa. Inderkablets diameter er kun 1,5mm, hvor det er 2mm til en Vespa forbremse. Men jeg købte det fordi yderkablet er lavet af flad tråd, d.v.s. at det er glat på indersiden og desuden er det foret med et lag nylon. Inderkablet er belagt med et teflon-lag, men p.g.a. den lille diameter turde jeg ikke benytte det til bremsen. I stedet har jeg anvendt det normale 2mm inderkabel, som der sagtens er plads til. Altså Jagwire Yderkabel med standard inderkabel. Resultat? En betydelig bedre bremsevirkning og en dejlig blød fornemmelse når man bremser. Resultatet er så godt, at jeg nu normalt kun anvender håndbremsen, hvor det før var fodbremsen. Og så endnu et tip: Ved et besøg i den svenske butik Biltema, købte jeg deres "eget" kabelsæt til ca 80 svenske kroner. En nøje undersøgelse viste, at de to kabler var fuldstændig identiske! Siden hen har jeg også monteret dette hybridkabel på min GS'er med samme gode resultat.
Kender du problemet med at din Vespa ikke står ordentligt på ståfoden? Det er et typisk problem, at ståfoden er for kort f.eks. fordi enderne er slidte. Derved står din Vespa usikkert og er i fare for at vælte. På de ældre modeller er foden lavet af et ret tyndt stålrør. En simpel løsning er at fjerne de små pladeafslutninger der er på enderne (hvis de altså ikke allerede er slidt af), skære 10mm gevind op i benene (hullet passer) og montere to 10mm unbrakoskruer. Hovedet på disse skruer er tilfældigvis samme diameter som røret. Voila, nu har du justerbare fødder. Til sidst sættes gummifødderne på igen. Kontrol af tændingstidspunktOBS: Ny permanent monteret vinkelmåler kan hentes her Har du
prøvet at indstille tændingstidspunktet på din scooter? Sådan bruger du vinkelmåleren: Skalaen
passer i størrelsen til Vespa svinghjulet. Print den ud, klip den
ud og lim den på et stykke karton. Fjern dækslet til køleluften
og klæb skiven fast til svinghjulet f.eks. med dobbeltklæbende
tape. Det er ligegyldigt hvordan den drejer, da aflæsningen er
relativ. Nu skal du kunne måle
hvornår "platinerne" afbryder. Det er svært på denne
type motor, da kontakten sidder i parallel med generatorspolen, men
prøv med et ohmmeter eller et batteri og en lampe, og kig godt
efter, for forskellen på åben og lukket kontakt er meget lille! Ideen er at aflæse skalaen når stemplet er i top (TDC), og derefter aflæse skalaen når kontakten afbryder. Forskellen mellem disse to aflæsninger er tændingtidspunktet målt i grader før TDC, og dette tal skal man jo helst kende. Se længere nede på siden for en liste over tændingstidspunkter for de almindeligste Vespa modeller. TDC punktet, altså stempel i top, kan måles på to måder. Den simpleste er at stikke en skruetrækker ned i tændrørshullet efter at dette er fjernet, og derefter dreje krumtappen lidt frem og tilbage indtil skruetrækkeren er højest oppe. Metoden er lidt unøjagtig - det er vanskeligt at aflæse præcist hvornår den er i top da det er "bredt". En bedre metode er at lave en slags stop af et gammelt tændrør, som forsynes med en indstillelig skrue som stemplet kan gå imod. Juster skruen så stemplet støder mod den inden toppen, og drej krumtappen hele vejen rundt indtil det igen støder på. TDC punktet ligger midt imellem disse to aflæsninger. Hvis tidspunktet ikke stemmer skal det justeres. En lille justering kan foretages igennem hullet i svinghjulet ved at ændre kontaktafstanden, men en større justering kræver at man afmonterer svinghjulet og drejer statorpladen bagved i den rigtige retning. God fornøjelse.
VS5: |